STREAM - освіта в дошкільному закладі

 

Конспект пізнавальної діяльності

з використанням елементів STREAM - освіти

Тема відкриття: «Про що мовчать дзеркала»

Мета: Через конкретну предметність об'єкта, що вивчається(дзеркало), розширити його дослідження, провести взаємозв'язок між усіма каналами сприйняття.

Завдання:

Навчальні: Познайомити дітей з історією виникнення дзеркала. Ознайомити з давньогрецьким вченим, інженером та математиком Архімедом в доступній для дітей формі через легенду «Дзеркала Архімеда». Ознайомити з поняттями: промінь, відбиття; з властивостями дзеркала: відображувати, відбивати світло. Розглянути принцип дії оптичного приладу – калейдоскопа. Вчити шляхом аплікації створювати зображення дзеркальця з готових деталей. Закріплювати навички роботи з клеєм. Вчити орієнтуватись на готовій формі дзеркала. Створити умови, які сприяють засвоєнню нових знань дітьми.

Розвивальні: Підживити мотивацію дітей до пізнання через вправи-таємниці «Дзеркальний малюнок», «Зашифрований знак». Розширити уявлення дітей про сучасне призначення дзеркал і використання їх в різних сферах діяльності людини. Допомогти дітям увійти в світ технічних ідей, розширити кордони пізнання. Розвивати вміння відгадувати загадки. Через вивчення приказок збагачувати словниковий запас дітей, долучати до народної мудрості, розвивати пам'ять. Розвивати відчуття кольору і форми, мілку моторику рук.

Виховні: Виховувати вміння отримувати задоволення від спільної роботи з однолітками. Через соціо-ігрову технологію «Дзеркало» сприяти розкріпаченню, відкритті в собі творчого початку, підвищенню самооцінки. Виховувати вміння відкривати світ прекрасного і радість творчості.

Обладнання: колаж «Історія дзеркала»; дзеркало; картки з половинним зображенням; маленькі люстерка; шматочок свічки; ілюстрації до легенди «Дзеркала Архімеда»; ІКТ; мультфільм «Фіксики - Дзеркало» https://www.youtube.com/watch?v=Fc53aaGl4HI; картки-схеми з прислів'ями; калейдоскоп; матеріал для аплікації.

 

Хід заняття:

Вступна частина

Вихователь: Добрий день, діти!

Сьогодні час робити відкриття,

Зернину знань корисну посадити,

Щоб сповнене цікавістю було життя!

Сьогодні ми ближче познайомимось з одним відкриттям давнини. Це річ, яка  допомагає людям слідкувати за собою, бути охайними, здоровими, необхідна в деяких професіях і в побуті. Спробуйте відгадати, що це:

Що за блискуча поверхня в кімнаті,

Де можна обличча своє упізнати?

Я посміхнусь - і поверхня сміється,

Я засумую – печаль відіб'ється.

Це – наш портрет, жива картина.

Покаже, який ти в цю саму хвилину.

                                           (Дзеркало)

Вихователь: (Бере в руки дзеркало і демонструє дітям)Так, діти, це дзеркало. Дзеркало – це скло, на зворотно поверхню якого нанесене спеціальне сріблясте покриття і в якому все відбивається. З дзеркалом треба поводитись обережно. Воно легко може подряпатись, або навіть розбитися. Я вас запрошую в історію дзеркального відображення.

Основна частина

(Вихователь запрошує дітей сісти на стільчики. На мольберті колаж з зображенням дзеркал. Інформаційне повідомлення вихователя.)



Вихователь: 1. Найдорожче дзеркало, прикрашене дорогоцінними каміннями зберігається в одному з найбільших художніх музеїв світу – Луврі, у Франції.

2. Історія дзеркала розпочалась майже 1000 років тому у Римі. Римляни видували скляні кулі, наповнені оловом, і розбивали їх. А сріблясті уламки використовували, як дзеркала. Дозволити собі таку розкіш могли тільки багаті люди.

3. У 16 ст., коли навчилися виробляти пласкі дзеркала, такі, як зараз, маленьке дзеркальце коштувало у два рази дорожче, ніж картина великого художника Рафаеля.

4. Всі хотіли мати у себе вдома таку розкішну прикрасу, як дзеркало. Дзеркала, як і ювелірні вироби (кільця, серги), обрамляли в рами з дорогих порід дерева, прикрашених золотом і сріблом.

Вихователь: Перш ніж ми продовжимо робити цікаві відкриття пропоную дізнатися, що про дзеркало нам розкажуть Фіксики.

(Перегляд уривку мультфільму «Фіксики - Дзеркало». Хвилини: 2.15 - 3.06 )

Вихователь: Діти, я запрошую вас за столи, щоб ми могли познайомитись з легендою, яка називається «Дзеркала Архімеда». У вас на столах є малюнки, які зображені тільки наполовину. Вам потрібно піднести дзеркальце впритул до малюнку і ви отримаєте ціле зображення на папері і у дзеркалі.



(Діти називають в кого що зображене: корабель, щити, сонце, промені, воїни, вогонь )

Вихователь: (Демонструє цілісну ілюстрацію) 




Це історія про те, як вчений Архімед спалив кораблі римських нападників за допомогою сонячних променів і дзеркальних щитів. Щити були начищені до блиску, як дзеркало. Архімед та його армія направила сонячні промені на кораблі нападників. Можна сказати, пустили багато сонячних зайчиків. Спочатку вони просто засліпили ворогів, а потім сталося диво – кораблі загорілися один за одним.

Вихователь: А зараз ми з вами навчимося передавати один одному таємничі повідомлення. Обережно візьміть своє маленьке люстерко і шматочок свічки. Спробуйте намалювати свічкою на поверхні дзеркальця будь що. Це може бути: смайлик, машинка, м'яч, квітка, геометрична фігура чи якась буква.

(Вихователь допомагає дітям визначитись з малюнком)

Вихователь: Тепер подивіться - зображення свічкою на дзеркальній поверхні майже не помітне. Обміняйтеся з сусідом люстерками. Щоб побачити намальоване треба дихнути на поверхню і запітнити люстерко.

Вихователь: Пропоную перейти до центру «Наукового прогрессу»

(Робота за ілюстраціями)



Вихователь: Дзеркала мають багато наукових і промислових сфер використання: у мікроскопах, прожекторах, фарах, нагрівачах, в машинах та велосипедах.

В медицині отоларингологи та стоматологи використовують дзеркала, щоб заглянути в найважчедоступніші частини нашого організму. За допомогою дзеркала лікар стоматолог знайде всі дірочки в зубах і полікує їх. А лікар отоларинголог – перевірить зір.

Своє використання дзеркала знайшли і в гуморі. За допомогою увігнутих і випуклих дзеркал відображення людини смішно спотворюється різними способами. Приміщення, де зібрані такі дзеркала, називається «кімната кривих дзеркал»



Також дзеркала можна зустріти і в салонах краси, перукарнях, магазинах одягу та в наших домівках.



Вихователь: А зараз ми трішки відпочинемо і пограємо в гру «Дзеркальне відображення».

(Психологічна гра «Дзеркало»)

Вихователь: Розділимося на дві групи. Одні діти показують емоції, а інші, дзеркала, відображають.

Емоцій я багато маю,

В собі їх я не тримаю.

До дзеркала я підійду

І страх свій покажу

-        сум

-        радість

-        злість.

Поміняємось ролями.

Емоцій я багато маю,

В собі їх я не тримаю.

До дзеркала я підійду

І задоволення і покажу

-        здивування

-        печаль

-        любов.

Вихователь: Молодці, діти. Ми з вами виразили різні емоції. Всі наші почуття відбиваються в наших очах, їх дуже важко приховати. Давайте прочитаємо приказки на картках-схемах і дізнаємось, що народ вважає найголовнішим дзеркалом.

Очі – дзеркало душі

Очі товариша – найкраще дзеркало

(Діти пояснюють прислів'я, висловлюють свою думку.

1.    По очах людини можна визначити її настрій, характер.

2.     Справжній друг завжди скаже правду про тебе, якою б вона не була,  нічого не приховуючи)

Вихователь: Запрошую вас до центру «Цікава фізика»

Хто впізнав цей предмет?(Калейдоскоп) Давайте всі по черзі заглянемо в середину. Що ви побачили? Які кольори? Як вони рухаються?

Вихователь: Калейдоскоп – це винахід англійського фізика Девіда Брюстера. Під час своїх експериментів він звернув увагу, що уламки кольорового скла, кі помістили в трубу з дзеркалами, утворюють чудові симетричні узори, відбиваючись у дзеркалах.

Вихователь: Ми з вами дізнались, що дзеркало може відбивати сонячне світло, зображення, засліплювати, направляти промені і запалювати предмет, використовуються в медицині, техніці і побуті. І сьогодні ми теж зробимо дзеркальце. Запрошую вас за столи.

Вихователь: Для виготовлення дзеркальця нам знадобиться: шаблони з кольорового картону, срібний оракал або фальгований картон, клей, пензлик для клею, кольорові квіти з паперу для прикрашання, серветки.

(Показ виконання роботи вихователем)

Вихователь: Перед роботою розімнемо пальчики.

(Пальчикова гімнастика)

Я до дзеркала прийшов

І себе я там знайшов.

Вліво-вправо повернусь.

Потім різко зупинюсь.

І підскочу й затанцюю,

А захочу й попрацюю.

(дзеркальні рухи обох рук)

Я і гарний, і охайний,

І до праці я старанний.

(плескати в долоні)

(Самостійна робота дітей)

Заключна частина

Вихователь: Молодці, малята. Гарні вийшли у вас дзеркальця. Вам сподобались наші сьогоднішні відкриття? Що саме? Про що ви зможете розказати своїм друзям, батькам?

А ми підемо на вулицю пускати і ловити сонячних зайчиків.

До нових відкриттів!

Коментарі