Конспект пізнавальної
діяльності
з використанням елементів STREAM - освіти
Тема відкриття: «Про що мовчать дзеркала»
Мета: Через конкретну предметність об'єкта, що вивчається(дзеркало),
розширити його дослідження, провести взаємозв'язок між усіма каналами
сприйняття.
Завдання:
Навчальні: Познайомити дітей з історією виникнення дзеркала. Ознайомити з
давньогрецьким вченим, інженером та математиком Архімедом в доступній для дітей
формі через легенду «Дзеркала Архімеда». Ознайомити з поняттями: промінь, відбиття;
з властивостями дзеркала: відображувати, відбивати світло. Розглянути принцип
дії оптичного приладу – калейдоскопа. Вчити шляхом аплікації створювати
зображення дзеркальця з готових деталей. Закріплювати навички роботи з клеєм.
Вчити орієнтуватись на готовій формі дзеркала. Створити умови, які сприяють
засвоєнню нових знань дітьми.
Розвивальні: Підживити мотивацію дітей до пізнання через вправи-таємниці
«Дзеркальний малюнок», «Зашифрований знак». Розширити уявлення дітей про
сучасне призначення дзеркал і використання їх в різних сферах діяльності
людини. Допомогти дітям увійти в світ технічних ідей, розширити кордони
пізнання. Розвивати вміння відгадувати загадки. Через вивчення приказок
збагачувати словниковий запас дітей, долучати до народної мудрості, розвивати
пам'ять. Розвивати відчуття кольору і форми, мілку моторику рук.
Виховні: Виховувати вміння отримувати задоволення від спільної роботи з
однолітками. Через соціо-ігрову технологію «Дзеркало» сприяти розкріпаченню,
відкритті в собі творчого початку, підвищенню самооцінки. Виховувати вміння
відкривати світ прекрасного і радість творчості.
Обладнання: колаж «Історія дзеркала»; дзеркало; картки з половинним
зображенням; маленькі люстерка; шматочок свічки; ілюстрації до легенди
«Дзеркала Архімеда»; ІКТ; мультфільм «Фіксики - Дзеркало» https://www.youtube.com/watch?v=Fc53aaGl4HI; картки-схеми з прислів'ями; калейдоскоп; матеріал для
аплікації.
Хід заняття:
Вступна частина
Вихователь: Добрий день, діти!
Сьогодні час робити відкриття,
Зернину знань корисну посадити,
Щоб сповнене цікавістю було життя!
Сьогодні ми ближче познайомимось з одним відкриттям давнини. Це річ, яка допомагає людям слідкувати за собою, бути
охайними, здоровими, необхідна в деяких професіях і в побуті. Спробуйте
відгадати, що це:
Що за блискуча поверхня в кімнаті,
Де можна обличча своє упізнати?
Я посміхнусь - і поверхня сміється,
Я засумую – печаль відіб'ється.
Це – наш портрет, жива картина.
Покаже, який ти в цю саму хвилину.
(Дзеркало)
Вихователь: (Бере в руки дзеркало і демонструє дітям)Так, діти, це
дзеркало. Дзеркало – це скло, на зворотно поверхню якого нанесене спеціальне
сріблясте покриття і в якому все відбивається. З дзеркалом треба поводитись
обережно. Воно легко може подряпатись, або навіть розбитися. Я вас запрошую в
історію дзеркального відображення.
Основна частина
(Вихователь запрошує дітей сісти на стільчики. На мольберті колаж з
зображенням дзеркал. Інформаційне повідомлення вихователя.)
Вихователь: 1. Найдорожче дзеркало, прикрашене дорогоцінними каміннями
зберігається в одному з найбільших художніх музеїв світу – Луврі, у Франції.
2. Історія дзеркала розпочалась майже 1000 років тому у Римі. Римляни
видували скляні кулі, наповнені оловом, і розбивали їх. А сріблясті уламки
використовували, як дзеркала. Дозволити собі таку розкіш могли тільки багаті
люди.
3. У 16 ст., коли навчилися виробляти пласкі дзеркала, такі, як зараз,
маленьке дзеркальце коштувало у два рази дорожче, ніж картина великого
художника Рафаеля.
4. Всі хотіли мати у себе вдома таку розкішну прикрасу, як дзеркало.
Дзеркала, як і ювелірні вироби (кільця, серги), обрамляли в рами з дорогих
порід дерева, прикрашених золотом і сріблом.
Вихователь: Перш ніж ми продовжимо робити цікаві відкриття пропоную
дізнатися, що про дзеркало нам розкажуть Фіксики.
(Перегляд уривку мультфільму «Фіксики - Дзеркало». Хвилини: 2.15 - 3.06 )
Вихователь: Діти, я запрошую вас за столи, щоб ми могли познайомитись з
легендою, яка називається «Дзеркала Архімеда». У вас на столах є малюнки, які
зображені тільки наполовину. Вам потрібно піднести дзеркальце впритул до
малюнку і ви отримаєте ціле зображення на папері і у дзеркалі.
(Діти називають в кого що зображене: корабель, щити, сонце, промені, воїни,
вогонь )
Вихователь: (Демонструє цілісну ілюстрацію)
Це історія про те, як вчений
Архімед спалив кораблі римських нападників за допомогою сонячних променів і
дзеркальних щитів. Щити були начищені до блиску, як дзеркало. Архімед та його
армія направила сонячні промені на кораблі нападників. Можна сказати, пустили
багато сонячних зайчиків. Спочатку вони просто засліпили ворогів, а потім
сталося диво – кораблі загорілися один за одним.
Вихователь: А зараз ми з вами навчимося передавати один одному таємничі
повідомлення. Обережно візьміть своє маленьке люстерко і шматочок свічки.
Спробуйте намалювати свічкою на поверхні дзеркальця будь що. Це може бути: смайлик,
машинка, м'яч, квітка, геометрична фігура чи якась буква.
(Вихователь допомагає дітям визначитись з малюнком)
Вихователь: Тепер подивіться - зображення свічкою на дзеркальній поверхні
майже не помітне. Обміняйтеся з сусідом люстерками. Щоб побачити намальоване
треба дихнути на поверхню і запітнити люстерко.
Вихователь: Пропоную перейти до центру «Наукового прогрессу»
(Робота за ілюстраціями)
Вихователь: Дзеркала мають багато наукових і промислових сфер використання:
у мікроскопах, прожекторах, фарах, нагрівачах, в машинах та велосипедах.
В медицині отоларингологи та стоматологи використовують дзеркала, щоб
заглянути в найважчедоступніші частини нашого організму. За допомогою дзеркала
лікар стоматолог знайде всі дірочки в зубах і полікує їх. А лікар отоларинголог
– перевірить зір.
Своє використання дзеркала знайшли і в гуморі. За допомогою увігнутих і
випуклих дзеркал відображення людини смішно спотворюється різними способами.
Приміщення, де зібрані такі дзеркала, називається «кімната кривих дзеркал»
Також дзеркала можна зустріти і в салонах краси, перукарнях, магазинах
одягу та в наших домівках.
Вихователь: А зараз ми трішки відпочинемо і пограємо в гру «Дзеркальне
відображення».
(Психологічна гра «Дзеркало»)
Вихователь: Розділимося на дві групи. Одні діти показують емоції, а інші,
дзеркала, відображають.
Емоцій я багато маю,
В собі їх я не тримаю.
До дзеркала я підійду
І страх свій покажу
-
сум
-
радість
-
злість.
Поміняємось ролями.
Емоцій я багато маю,
В собі їх я не тримаю.
До дзеркала я підійду
І задоволення і покажу
-
здивування
-
печаль
-
любов.
Вихователь: Молодці, діти. Ми з вами виразили різні емоції. Всі наші
почуття відбиваються в наших очах, їх дуже важко приховати. Давайте прочитаємо
приказки на картках-схемах і дізнаємось, що народ вважає найголовнішим
дзеркалом.
Очі – дзеркало душі
Очі товариша – найкраще дзеркало
(Діти пояснюють прислів'я, висловлюють свою думку.
1.
По очах людини можна визначити її настрій, характер.
2.
Справжній друг
завжди скаже правду про тебе, якою б вона не була, нічого не приховуючи)
Вихователь: Запрошую вас до центру «Цікава фізика»
Хто впізнав цей предмет?(Калейдоскоп) Давайте всі по черзі заглянемо в
середину. Що ви побачили? Які кольори? Як вони рухаються?
Вихователь: Калейдоскоп – це винахід англійського фізика Девіда Брюстера.
Під час своїх експериментів він звернув увагу, що уламки кольорового скла, кі
помістили в трубу з дзеркалами, утворюють чудові симетричні узори, відбиваючись
у дзеркалах.
Вихователь: Ми з вами дізнались, що дзеркало може відбивати сонячне світло,
зображення, засліплювати, направляти промені і запалювати предмет,
використовуються в медицині, техніці і побуті. І сьогодні ми теж зробимо
дзеркальце. Запрошую вас за столи.
Вихователь: Для виготовлення дзеркальця нам знадобиться: шаблони з
кольорового картону, срібний оракал або фальгований картон, клей, пензлик для
клею, кольорові квіти з паперу для прикрашання, серветки.
(Показ виконання роботи вихователем)
Вихователь: Перед роботою розімнемо пальчики.
(Пальчикова гімнастика)
Я до дзеркала прийшов
І себе я там знайшов.
Вліво-вправо повернусь.
Потім різко зупинюсь.
І підскочу й затанцюю,
А захочу й попрацюю.
(дзеркальні рухи обох рук)
Я і гарний, і охайний,
І до праці я старанний.
(плескати в долоні)
(Самостійна робота дітей)
Заключна частина
Вихователь: Молодці, малята. Гарні вийшли у вас дзеркальця. Вам сподобались
наші сьогоднішні відкриття? Що саме? Про що ви зможете розказати своїм друзям,
батькам?
А ми підемо на вулицю пускати і ловити сонячних зайчиків.
До нових відкриттів!
Коментарі
Дописати коментар